Savas iekšējās pasaules izzināšanas ceļu sāku tieši pēc pirmās meitas piedzimšanas, kad visvairāk trūka sevī resursu noticēt sev, saprast sevi, saprast zīdaiņa un bērna uzvedību, arī savas attiecības ar bērnu.
Konferences nosaukums un tēmas bija cieši saistītas ar sev uzdotajiem jautājumiem tieši pēc bērna piedzimšanas. Un brīžiem, klausoties vairākus lektorus, man galvā skanēja domas un jautājumi - "Cik būtu bijis labi, ja es to būtu dzirdējusi agrāk? Kāpēc nebiju sevī ieklausījusies? Cik žēl, ka man nebija blakus cilvēka, kas būtu mudinājis par to domāt?" Un šīs bažas apstiprināja no Austrālijas atbraukušās lektores Elijas Teilores (Elly Taylor) sacītais: "Bērniņa piedzimšanu būtu nevis jāgaida (no vārda "gaidības"), bet gan tai jāgatavojas, uztverot to kā nopietnu kalnā kāpšanas ceļojumu."
Viņas lekcija uzrunāja visvairāk. Tā bija viegli uztverama interesanto salīdzinājumu dēļ, skaistā un pārdomātā prezentācija to papildināja, un lektores sirsnība, emocionalitāte un atklātība plūda pa visu zāli. Arī viņas humors, asprātība un vieglums ļāva klausīties viņas vārdos ar lielu aizrautību.
Galvenās atziņas, ko vēlētos atcerēties un nodot tām māmiņām, kas gatavojas bērniņa piedzimšanai:
- Bērna ienākšana un pieņemšana ģimenē norit 8 fāzēs jeb posmos, kas cikliski atkārtojas arī ar nākamā bērna piedzimšanu.
- 1.solis - rūpīgi pārdomā "čemodānā" liekamo lietu sarakstu. Te ir vairāk domāts par psiholoģisko un emocionālo gatavību, neaizmirstot, ka šobrīd dzīves tempa ātrums samazinās.
- 2.solis - "ligzdas vīšanas" posms. Arī šajā brīdī nav domāts tas, ka jāpērk lielāka māja vai otra automašīna, drīzāk tas, ka iepriekš padomāts, vai būs cilvēks, kas varētu palīdzēt sagatavot ēdienu, uzkopt māju, lai māmiņa varētu pilnvērtīgi veidot piesaisti ar bērnu. Šajā posmā ir ārkārtīgi svarīgi ieteikumi - izslēgt visus "ekrānus", jo nevajadzīga informācija ir lieka un traucējoša; būt klusumā, siltumā un mierā; noteikti visus pienākumus dalīt ar partneri, iesaistīt tēti visos bērna dzīves aspektos;
- Apzināties atšķirību starp viesiem un palīgiem - viesi atnāk pie jums, apēd visu ēdienu, piegružo māju un nespēj samērīgā laikā aiziet prom. Palīgi - atnāk ar gatavu ēdienu, palīdz sakopt telpu un vecākiem ļauj atpūsties.
- 3.solis - Pielāgo savas cerības realitātei. Parasti par bērna piedzimšanu ir daudz pozitīvu gaidu. Šajā posmā ir laiks apzināties, ka nevar un nevajag atgriezties pie "normālās" dzīves. Tikai sadarbojoties ar savu partneri, var izveidot "jaunu normālu" ikdienu.
- Svarīgākais šajā posmā - ļaut sev mācīties, nevis uzskatīt, ka visur jābūt ekspertam.
- 4.solis "Nometne". Laiks, kad atrast resursu savam komfortam, savai emocionālai stabilitātei. Atrast laiku savam priekam, laiku būt kopā ar partneri - tādā veidā krīzes brīdī var atgriezties šajā solī, lai pārskatītu savus iespējamos resursus.
- 5.solis - "Emocionalitāte". Šajā brīdī, ņemot vērā visus iepriekš izietos posmus, kļūstam emocionāli ievainojami gan attiecībās ar bērnu, gan attiecībās ar partneri. Jāpieņem tas, ka būs gan "vētrainas" dienas, gan "mākoņainas", gan "saulainas". Galvenais - piekopt vienkāršu, saprotošu komunikāciju ar partneri, lai iznākumā jūs būtu viens otra atbalsts.
- 6.solis - "Jaunā vecāka attīstība". Laiks strādāt "ar pārmaiņām", nevis "pret" pārmaiņām.
- 7.solis - "Domstarpību izaicinājums" - 92 % vecāku šajā posmā mēģina tikt galā ar domstarpībām, kas saistītas ar atšķirīgo skatu uz bērna audzināšanas metodēm. Svarīgi atrast kopsaucēju, apgūt strīdēšanās prasmes, kas lieti noderēs turpmākajā kopdzīvē.
- 8.solis - "Savstarpējo attiecību kopšana". Galvenais - uzturēt saikni vienam ar otru, veltīt laiku kopējām interesēm, atcerēties, ka jūsu savstarpējās attiecības ir laimīgas ģimenes kodols.
Arī citi lektori savā veidā atklājuši savas domas, kas, viņuprāt, ir labi vecāki.
- Īpaši ieķērās Ņikitas Bezborodova atziņa, ka labam vecākam jāpiemīt spējai spēlēties. Jo īpaši tādēļ, ka man ir grūtības ar ļaušanos doties rotaļās, ķert vieglāk dzīvi.
- Arī Reinis Upenieks, runājot par cilvēka daudzajām lomām, aktualizēja domu, ka "labi" nenozīmē "nekļūdīgi". Labi vecāki kļūdās, un analizē kļūdas, labo tās. Jo tie, kas cenšas nekļūdīties, nereti rīkojas neadekvāti un pārspīlēti.
- Ļoti interesanta bija arī Lienes Korņejevas lekcija "Pirmo attiecību ģenētika", kurā, balstoties uz vairākiem ģenētikas pētījumiem, atklāja interesantus faktus par mātes un embrija saikni, to apmainīšanos ar šūnām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru